Consumenten hebben weinig vertrouwen in bedrijven

Ondernemers zouden meer moeten doen om persoonsgegevens van consumenten te beschermen. 60 procent van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen over de privacy van hun gegevens, dit blijkt uit onderzoek. Daarnaast vind 80 procent dat bedrijven transparanter moeten zijn over welke gegevens zij van consumenten beschikken, hoe zij deze verwerken en wat zij hier mee doen.

Wat valt er onder persoonsgegevens?
Op de website van Autoriteit Persoonsgegevens, wordt er aangegeven dat onder persoonsgegevens valt: informatie over een natuurlijk persoon die direct moet herleiden naar deze persoon. 

Het vertrouwen in de Nederlandse overheid blijkt daarnaast veel groter (52 procent). Toch vindt het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking dat de overheid ook mede of helemaal verantwoordelijk is over op welke manier ondernemers omgaan met persoonsgebonden gegevens. Het minste vertrouwen hebben Nederlanders in sociale media, denk hierbij aan Facebook/Twitter/LinkedIn, omdat het vaak onduidelijk is op hoe gegevens daar worden verwerkt. Het kritisch kijken naar hoe gegevens worden verwerkt bij bedrijven maar ook op online platforms is dus erg van belang.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *